Aikuisliikunta

Olemme aloittaneet seurassa aikuisratsastajien oheisliikunnan kehittämisen. Mukaan ovat tervetulleita niin kaikki aikuisratsastajat kuin myös ratsastavien lasten vanhemmat. Aikuisliikunnan vastaavana toimii Sanna Heiskanen.

Yhteyshenkilö 
Sanna Heiskanen
puh. 040 533 6570
sanna heiskanen

Ratsastuksessa monipuolinen, aktiivinen liikunta on tärkeää ratsastajan eri ominaisuuksien ja liikunnallisuuden kehittämiseksi. Ratsastus yksin ei riitä kehittämään riittävästi ja tasapuolisesti lajissa tarvittavia ominaisuuksia. Ratsastajalta vaaditaan mm. riittävää aerobista kuntoa, kehonhallintaa, nopeaa reaktiokykyä ja tasapainoa sekä liikkuvuutta ja lihasten joustoa. Lajitaitoja voidaan kehittää oheisharjoittelun avulla.

Vuodelle 2021 on suunniteltu seuraavia lajikokeiluja (huom. muutokset mahdollisia). Seuraa tiedottelua!

Tammikuu ---
Helmikuu - kehonpainotreeni su 14.2., ilmoittautumiset 7.2 mennessä! Lue lisää
Maaliskuu - lumikenkäily
Huhtikuu - jooga
Toukokuu - suunnistus
Kesäkuu - ketteryys/jalkapallo
Heinäkuu ---
Elokuu - kahvakuula
Syyskuu - geokätköily
Lokakuu - kuntosali
Marraskuu - luento aiheeseen liittyen
Joulukuu ---

srl oheisliikunta

Hyvä peruskunto auttaa keskittymään harjoitukseen. Se on arjen toiminnoissa tarvittavaa kuntoa, joka ratsastuksessa luo edellytykset hyvälle suoritukselle, ylläpitää ratsastuksessa tarvittavia taito-ominaisuuksia ja vähentää loukkaantumisriskiä kilpailusuorituksessa. Tämän ja lisää ratsastuksesta liikuntamuotona löydät SRL:n Ratsastuksen lajianalyysistä. Tutustu myös ratsastuksen terveysprofiiliin.

Ratsastuksen oheisliikuntaan voit saada vinkkejä esimerkiksi Hippos -lehdessä vuonna 2017 julkaistujen artikkelien avulla, joiden linkit ovat alla. Artikkelit: Jutta Koivula ja LiMe Liikunta / Lilli Merinen. Artikkelien kuvat: Anu Leppänen (artikkelit 1-4) ja  Jutta Koivula (5-7). Artikkelien julkaisuun seuran sivulla on Suomen Ratsastajain liiton lupa.

Laitepilates palauttaa ratsastajan jäntevyyden, Hippos 1/2017
Voimaa keskivartaloon, Hippos 2/2017
Porrastreenillä syke nousuun, Hippos 3/2017
Jumppapallo hyötykäyttöön, Hippos 4/2017
Hiki pintaan kävellen ja juosten!, Hippos 5/2017
Tehoa treeniin oman kehon painolla, Hippos 6/2017
Muista huoltaa kehoasi!, Hippos 7/2017


Voit testata liikutko riittävästi vai istutko liikaa UKK-Instituutin testin avulla. Aikuisten (18-64 -vuotiaiden) tulisi liikkua reippaasti (sydämen syke kohoaa) 2 h 30 min viikossa. Jo muutaman minuutin pätkät riittävät kartuttamaan tätä viikkokertymää. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoitella vähintään kaksi kertaa viikossa.

 aikuisten liikkumisen suositus 2019

tahtiseura rgb 72dpi

Tukijoitamme

Maatalousyhtymä Juntunen

Pahavaaran murske

tersm-logo-1 01 small 

enp logo455 transparentKH Oikarisen LOGO transparent

Copyright © 2021 Kajaanin Ratsastusseura Ry. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.