Aikuisliikunta

Kehitämme ratsastusseurassamme aktiivisesti aikuisratsastajien oheisliikuntaa. Mukaan ovat tervetulleita niin kaikki aikuisratsastajat kuin myös ratsastavien lasten vanhemmat. Aikuisliikunnan vastaavana toimii Sanna Heiskanen.

Yhteyshenkilö
Sanna Heiskanen
puh. 040 533 6570
sanna heiskanen

Ratsastuksessa monipuolinen, aktiivinen liikunta on tärkeää ratsastajan eri ominaisuuksien ja liikunnallisuuden kehittämiseksi. Ratsastus yksin ei riitä kehittämään riittävästi ja tasapuolisesti lajissa tarvittavia ominaisuuksia. Ratsastajalta vaaditaan mm. riittävää aerobista kuntoa, kehonhallintaa, nopeaa reaktiokykyä ja tasapainoa sekä liikkuvuutta ja lihasten joustoa. Lajitaitoja voidaan kehittää oheisharjoittelun avulla.

Vuodelle 2022 on suunniteltu seuraavia aktiviteetteja. Seuraa tiedottelua!

Syksyn 2022 aktiviteetit:

La 29.10. klo 15-16 venyttely, Vanahis, vetäjänä Kirsi Piirainen
Su 6.11. klo 15-16 jumppa, Kirkkoahon koulu, vetäjänä Henniina Pekkala
La 19.11. klo 15-16 venyttely, Vanahis, vetäjänä Kirsi Piirainen
La 3.12. klo 15-16 venyttely, Vanahis, vetäjänä Kirsi Piirainen
La 10.12. klo 15-16 jumppa, Kirkkoahon koulu, vetäjänä Henniina Pekkala
La 17.12. klo 15-16 venyttely, Vanahis, vetäjänä Kirsi Piirainen

Kerro viestissä yhteystietosi (puhelinnumero ja sähköpostiosoite).

Venyttelyn ja jumppien hinta on jäseniltä 5 euroa/kerta, maksu käteisellä. Muilta 10 e/kerta.

srl oheisliikunta

Hyvä peruskunto auttaa keskittymään harjoitukseen. Se on arjen toiminnoissa tarvittavaa kuntoa, joka ratsastuksessa luo edellytykset hyvälle suoritukselle, ylläpitää ratsastuksessa tarvittavia taito-ominaisuuksia ja vähentää loukkaantumisriskiä kilpailusuorituksessa. Tämän ja lisää ratsastuksesta liikuntamuotona löydät SRL:n Ratsastuksen lajianalyysistä. Tutustu myös ratsastuksen terveysprofiiliin.

Ratsastuksen oheisliikuntaan voit saada vinkkejä esimerkiksi Hippos -lehdessä vuonna 2017 julkaistujen artikkelien avulla, joiden linkit ovat alla. Artikkelit: Jutta Koivula ja LiMe Liikunta / Lilli Merinen. Artikkelien kuvat: Anu Leppänen (artikkelit 1-4) ja  Jutta Koivula (5-7). Artikkelien julkaisuun seuran sivulla on Suomen Ratsastajain liiton lupa.

Laitepilates palauttaa ratsastajan jäntevyyden, Hippos 1/2017
Voimaa keskivartaloon, Hippos 2/2017
Porrastreenillä syke nousuun, Hippos 3/2017
Jumppapallo hyötykäyttöön, Hippos 4/2017
Hiki pintaan kävellen ja juosten!, Hippos 5/2017
Tehoa treeniin oman kehon painolla, Hippos 6/2017
Muista huoltaa kehoasi!, Hippos 7/2017

Voit testata liikutko riittävästi vai istutko liikaa UKK-Instituutin testin avulla. Aikuisten (18-64 -vuotiaiden) tulisi liikkua reippaasti (sydämen syke kohoaa) 2 h 30 min viikossa. Jo muutaman minuutin pätkät riittävät kartuttamaan tätä viikkokertymää. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoitella vähintään kaksi kertaa viikossa.

aikuisten liikkumisen suositus 2019