Aikuisliikunta

Olemme aloittaneet seurassa aikuisratsastajien oheisliikunnan kehittämisen. Mukaan ovat tervetulleita niin kaikki aikuisratsastajat kuin myös ratsastavien lasten vanhemmat. Aikuisliikunnan vastaavana toimii Sanna Heiskanen.

Yhteyshenkilö 
Sanna Heiskanen
puh. 040 533 6570
sanna heiskanen

Ratsastuksessa monipuolinen, aktiivinen liikunta on tärkeää ratsastajan eri ominaisuuksien ja liikunnallisuuden kehittämiseksi. Ratsastus yksin ei riitä kehittämään riittävästi ja tasapuolisesti lajissa tarvittavia ominaisuuksia. Ratsastajalta vaaditaan mm. riittävää aerobista kuntoa, kehonhallintaa, nopeaa reaktiokykyä ja tasapainoa sekä liikkuvuutta ja lihasten joustoa. Lajitaitoja voidaan kehittää oheisharjoittelun avulla.

Vuodelle 2022 on suunniteltu seuraavia aktiviteetteja. Seuraa tiedottelua!

Jumpat Vanahiksella Nakertajassa, vetäjänä Henniina Pekkala

Su 13.2. klo 11
Su 20.3. klo 11
Su 17.4. klo 11
Su 15.5. klo 11



srl oheisliikunta

Hyvä peruskunto auttaa keskittymään harjoitukseen. Se on arjen toiminnoissa tarvittavaa kuntoa, joka ratsastuksessa luo edellytykset hyvälle suoritukselle, ylläpitää ratsastuksessa tarvittavia taito-ominaisuuksia ja vähentää loukkaantumisriskiä kilpailusuorituksessa. Tämän ja lisää ratsastuksesta liikuntamuotona löydät SRL:n Ratsastuksen lajianalyysistä. Tutustu myös ratsastuksen terveysprofiiliin.

Ratsastuksen oheisliikuntaan voit saada vinkkejä esimerkiksi Hippos -lehdessä vuonna 2017 julkaistujen artikkelien avulla, joiden linkit ovat alla. Artikkelit: Jutta Koivula ja LiMe Liikunta / Lilli Merinen. Artikkelien kuvat: Anu Leppänen (artikkelit 1-4) ja  Jutta Koivula (5-7). Artikkelien julkaisuun seuran sivulla on Suomen Ratsastajain liiton lupa.

Laitepilates palauttaa ratsastajan jäntevyyden, Hippos 1/2017
Voimaa keskivartaloon, Hippos 2/2017
Porrastreenillä syke nousuun, Hippos 3/2017
Jumppapallo hyötykäyttöön, Hippos 4/2017
Hiki pintaan kävellen ja juosten!, Hippos 5/2017
Tehoa treeniin oman kehon painolla, Hippos 6/2017
Muista huoltaa kehoasi!, Hippos 7/2017


Voit testata liikutko riittävästi vai istutko liikaa UKK-Instituutin testin avulla. Aikuisten (18-64 -vuotiaiden) tulisi liikkua reippaasti (sydämen syke kohoaa) 2 h 30 min viikossa. Jo muutaman minuutin pätkät riittävät kartuttamaan tätä viikkokertymää. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoitella vähintään kaksi kertaa viikossa.

 aikuisten liikkumisen suositus 2019

tahtiseura rgb 72dpi

       LIITY SEURAAN!

Tukijoitamme

Maatalousyhtymä Juntunen

Pahavaaran murske

tersm-logo-1 01 small 

enp logo455 transparentKH Oikarisen LOGO transparent

Copyright © 2022 Kajaanin Ratsastusseura Ry. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.