KRS:n seuraranking, seuramestaruudet ja edustusranking

Riikka ja Dominika

KRS:n kilpailukvaalit D-luvan myöntämiseksi: LINKKI

Seuramestaruuksien, Seurarankingin ja edustajarankingin säännöt

Säännöt on päivitetty 2/2023
Seura pidättää itsellään oikeuden tehdä sääntöihin muutoksia tarvittaessa myös kesken vuoden. Näissä säännöissä noudatetaan ainoastaan KRS:n omia rajauksia, ei SRL:n rajauksia ja sääntöjä.

KRS seuramestaruudet

Lajit: este- ja kouluratsastus

Mestaruudet ja kilpailuajankohdat (oletus):

- kevät: aikuisratsastajat, lapsiratsastajat ja seniorit
- syksy: opetushevoset, juniorit ja suomenhevoset

Ratsastaja voi kilpailla lapsiratsastajien mestaruudesta silloin, kun ratsastaja täyttää kuluvana vuonna enintään 14 vuotta ja junioreiden mestaruudesta silloin, kun ratsastaja täyttää kuluvana vuonna enintään 18 vuotta. Aikuisratsastajat ja seniorit täyttävät kuluvana vuonna vähintään 19 vuotta ja heidät erottaa kilpailutaso. Tason ei mestaruuskisoissa tarvitse olla sama kuin seurarankingissa. Opetushevoseksi katsotaan säännöllisesti Mustikkamäen Ratsutallin opetustoiminnassa mukana oleva hevonen siltä ajalta, kun se on kaikkien tuntiratsastajien käytössä.

Ratsukko voi osallistua mestaruuksiin sekä keväällä että syksyllä, mutta samana päivänä ratsukko voi osallistua vain yhteen mestaruuteen. Ratsastaja voi osallistua yhteen mestaruuteen vain yhdellä hevosella. Jos ratsastaja osallistuu mestaruusluokkaan useammalla kuin yhdellä hevosella, hänen on ennen luokan alkamista päätettävä, millä hevosella hän kilpailee mestaruudesta.
Ratsastaja voi osallistua toiseen mestaruuteen toisella hevosella myös samana päivänä.Ã¥

Kilpailutasot (tarkennetaan tilanteen mukaan vuosittain):
- opetushevoset 70cm / Helppo C
- aikuiset 70-75cm / Helppo B
- juniorit 85cm / Helppo B
- seniorit 100+cm / Helppo A
- suomenhevoset 70-75cm / Helppo B
- lapsiratsastajat 70cm / Helppo C

KRS Seurakilpailuiden ranking

Pokaalit:
- juniorit
- seniorit
- aikuiset
- opetushevoset

- Seurakilpailuiksi luetaan kaikki seuratason kilpailut, joiden tulokset on julkaistu kipassa. Mahdollisista erityiskilpailuista tehdään päätös kisakohtaiseksi ja yleensä tällöin on tulokset toimitettava ranking-vastaavalle.
- Kilpailija on juniori se kalenterivuoden loppuun, jolloin hän täyttää 18 vuotta.
- 19 vuotta kuluvana vuonna täyttävä seuran jäsen voi vuoden ensimmäisissä kilpailuissaan päättää, kilpaileeko hän seniori- vai aikuispokaalista. Aikuispokaali on tarkoitettu enemmän harrastajille, senioripokaali vakavammin kilpaileville (alue- ja kansallinen taso). Uusi aikuiskilparatsastaja laitetaan ensimmäisissä kisoissaan aikuisrankingiin. Mikäli hän kilpailee vuoden aikana useammassa kuin 3 luokassa alue- tai kansallisella tasolla, hänet siirretään seuraavana vuonna senioreihin.
- Opetushevosten pokaalista, Ginan maljasta, kilpailevat kaikki Mustikkamäen Ratsutallilla säännöllisesti opetustyössä toimivat tuntihevoset ja ponit. Opetushevoset saavat pisteitä tason ja sijoituksen mukaan kuten ratsastajatkin.
- Seuraranking-pisteitä saa kaikista seuratason luokista ja ne lasketaan kipassa julkaistujen tulosten perusteella. Ratsastajan pitää kuitenkin itse huolehtia, että kaikki tulokset näkyvät kipassa. Jos ne eivät näy, kannattaa ottaa yhteyttä ko. kilpailun järjestäjään.

Taso Este Koulu Sijoittuneet Ei sijoitusta
1 Ristikko Perusmerkki 2 1
2 60-70 cm Helppo C, D 6 5 4 3 2 1
3 80-90 cm Helppo B 12 10 8 6 4 2 1
4 100-110 cm Helppo A 18 14 12 10 8 6 4 2 1

- Ranking-pisteisiin vaaditaan hyväksytty tulos eli hylätystä tai ei hyväksytystä (koulukisat) ei saa pisteitä
- Jos tasoltaan suuremman esteluokan arvostelu on A.1.0 tai vastaava, siitä saa ranking-pisteitä ristikkoluokan mukaan (sijoittuneet 2, muut hyväksytyt 1)
- Vuoden lopussa kaikkien seurakilpailuista (eri lajit mukaan lukien myös aluekisojen seuraluokat) saadut pisteet lasketaan yhteen ja kunkin sarjan voittaja on se, jolla on eniten pisteitä. Jos eniten pisteitä keränneitä on enemmän kuin 1, paremmuuden ratkaisee seurakilpailuissa saavutettujen voittojen määrä. Jos voitot ovat tasan, ratkaisee kakkossijojen määrä jne.
- Penny&Friends -koulu- ja esteratsastuskilpailuista pisteitä jaetaan arvostelusta riippuen joko tason 1 tai tason 2 mukaan
- Jos tulee tarvetta vaativille koululuokille tai 120cm luokissa seurakisoissa, taulukkoa voidaan täydentää, yksittäiset luokat lasketaan tason 4 mukaan.

Käytössä on myös lännenratsastuksen seuraranking-taulukko.
Lännenratsastuksesta pisteitä kertyy sijoituksesta osallistujamäärän mukaan. Hylätystä suorituksesta ei kerry pisteitä.

Sija
Ratsukoiden määrä 1. 2. 3. 4. 5. 6. jne Ei sijoitusta
Vähintään 3 4 - 1
4-8 6 4 1
9-12 8 6 4 1
13-16 10 8 6 4 1
17-20 12 10 8 6 4 1
21-24 14 12 10 8 6 4 1
25-28 16 14 12 10 8 6 1

KRS Alue- ja kansallisten kilpailuiden ranking
Juniori- ja senioriedustaja -kiertopokaali

Peruspisteet:

aluetason kilpailut ja luokat (D-lupa) 1,0 p.
kansallisen tason kilpailut ja luokat (A-lupa) 2,5 p.

Tulospisteet:
Peruspisteet * ranking-pisteet

- Peruspisteitä saa jokaisesta osallistumisesta alue- ja kansallisen tason luokkaan, mikäli tulos on hyväksytty. Hylätyistä ja koulukilpailuissa alle 50% tuloksesta ei saa pisteitä
- Sijoituksista saa tulospisteitä SRL:n ranking-pisteiden (kipa) mukaisesti kerrottuna peruspisteillä.

Tuloksia ei tarvitse erikseen ilmoittaa, vaan pisteet lasketaan lunastettujen kilpailulupien ja kipan perusteella.

tahtiseura rgb 72dpi

LIITY SEURAAN!

Tukijoitamme

OP Kainuu 4v pysty copy 1

SillaChic logo taustaton2

mini-sulologo small

MR logo

Boss EQ

Copyright © 2024 Kajaanin Ratsastusseura Ry. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.