Ajankohtaista

Vinkkejä oheisliikuntaan COVID 19 -epidemian aikana

Pyrimme omalta osaltamme hidastamaan koronaviruksen aiheuttaman epidemian leviämistä. Sen vuoksi emme liiku nyt porukalla jumpassa tai lenkeillä. Muistetaan silti oheisliikunta ja monet mahdollisuudet, jotka meillä on tarjolla sosiaalisen kanssakäymisen rajoituksista huolimatta. Säät suosivat vielä esimerkiksi hiihtoa tai pulkkamäkeä perheen kanssa (rinteen voi tulla ylös välillä vaikka ripeästi kävellen tai loikkien), myös porrastreeniä pääsee tekemään. Pian ovat tiet sulat ja alkaa pyöräilykausi.

Olisiko nyt myös aika kaivaa esille ne ehkä hieman pölyyntyneet kahvakuula, hyppynaru ja jumppapallo? Vinkkejä jumppaan mm. seuran sivuilta aikuisliikunta osion artikkeleista tai useilta sivustoilta netin kautta. Jumppakamu.fi -sivustolta löydät useita erilaisia harjoituksia ja mm. Kaukaveden aamujumpat. Selkäliiton Jumppakissa neuvoo selkä- ja taukojumppaa.

 

Tutustu myös Kainuun Liikunnan Kunnon ulkoiluhaasteeseen Kajaanissa - ovi luontoon on auki!

 

KRS on uusi aikuisliikunnan Tähtiseura

"Tähtiseura -ohjelma on Olympiakomitean, lajiliittojen ja aluejärjestöjen laatuohjelma, joka kehittää ja tukee suomalaisen urheilun keskeistä vahvuutta: seuratoimintaa.

Tähtimerkki on osoitus modernista, ketterästä ja inhimillisestä toimintatavasta, joka sopii kaikille liikkujille. Se vastaa erilaisten liikkujien tarpeisiin ja kehittyy heidän mukanaan." - Olympiakomitea -

Kajaanin Ratsastusseura on ollut vuodesta 1993 lähtien Nuoren Suomen Sinettiseura ja on nykyisin lasten ja nuorten liikunnan Tähtiseura. Meillä on ilo kertoa, että auditoinnin myötä saavutimme myös aikuisliikunnan Tähtiseura -kriteerit. Valtakunnallisesti ratsastuksen Tähtiseuroja on 29 lapset ja nuoret -osa-alueella ja KRS:llä on ainoana ratsastusseurana myös aikuiset osa-alue. Kainuussa on yhdeksän Tähtiseuraa, joista olemme ainoa ratsastuksen Tähtiseura ja ainoa urheiluseura, jolla on kaksi osa-aluetta.

Seuran kotitallin Kajaanin Hevosharrastekeskuksen seinälle tullaan lisäämään aikuisliikunnan tähti ja tulemme juhlimaan tätä saavutusta yhdessä KRS:n 55 -vuotisjuhlavuonna, jota vietämme tänä vuonna.

Jatkamme kehittämistyötä yhdessä teidän kaikkien kanssa. Tavoitteenamme on herättää, kasvattaa ja ylläpitää ratsastusurheilun harrastusta Kainuussa sekä edistää ja tukea hevosurheilua. Kiitos teille kaikille, jotka olette mukana seuratoiminnassa!

tahtiseura logo

 

Aikuisliikunnan perusteet - aseta tavoite

Juoksuopiston Mikko Alakärppä kertoi KRS:n jäsenille 6.1.2020 vinkkejä aikuisliikuntaan. Haasteena on usein kuinka sovittaa yhteen työ- ja perhe-elämä sekä harrastukset. Mikon mukaan tärkeää on asettaa tavoite, joka on sopivan haastava ja olla realistinen suunnitelmissa. Treenipäivä kannattaa valmistella jo ennalta hyvin - yhteinen sopiminen perheen kanssa ja harjoituksen merkitseminen ennalta kalenteriin auttavat sen toteutumisessa.

 

Liikkeelle kannattaa lähteä maltilla. Usein aloitetaan liian vaativalla ja raskaalla harjoitteluohjelmalla, jolloin ei jää aikaa palautumiseen ja väsyminen syö innon, mikä johtaa liikuntaharrastuksen keskeyttämiseen. Liikunnan tulisi olla säännöllistä ja monipuolista. Varsinkin iän karttuessa voimaharjoittelun merkitys lihaskunnon ylläpitäjänä korostuu. Saimme hyviä vinkkejä myös siihen, kuinka käyttää yksi oheisliikuntaan mahdollinen tunti viikossa. Yksi tunti viikossa säännöllisesti on 52 tuntia vuodessa oman hyvinvoinnin edistämiseksi.

 

Tärkeää on, että liikuntalajin tulee olla motivoiva ja innostava - ei kannata harrastaa lajia, joka ei kiinnosta. Kannattaa muuttaa yksi asia kerrallaan eikä yrittää remontoida kaikkea kerralla. Pieniä asioita, pikkuhiljaa muuttamalla voi saada aikaan isoja muutoksia oman hyvinvoinnin edistämiseksi. Mikko muistutti vielä lopuksi, että nuku riittävästi äläkä stressaa.

 

Minkä yhden asian sinä voisit muuttaa tänä vuonna? Venyttelyhetki tiistaisin, kotijumppa ennen lauantaisaunaa, ruutuaikaa vähemmäksi ja ajoissa nukkumaan, kaksi hedelmää päivässä?

 

Tule mukaan yhteiselle lenkille 19.1. klo 14.30. Lähdemme liikkeelle kävellen vanhan vesilaitoksen parkkipaikalta. Voit ottaa kävelyä tehostamaan myös sauvat.

 

juoksuopisto luento 06 01 2020

 

Vinkkejä aktiiviseen aikuisliikuntaan

20.12.2019
Kestävyys, liikkuvuus, lihaskunto - kuinka harjoitat noita kolmea osa-aluetta? Tule mukaan 6.1.2020 kuuntelemaan Juoksuopiston Mikon vinkit, kuinka yhdistää arki ja kestävyysharjoittelu. Mikkoa kannattaa kaikkien tulla kuuntelemaan, mitkä liikkumisen tavoitteesi sitten ovatkin.

Yksin tuntuu joskus tylsältä lähteä lenkille. Entä jos sopisit kaverin kanssa tapaamisen yhteisen lenkkeilyn merkeissä? Haastamme sinut myös mukaan #kaverinkanssalenkillä -kampanjaan kehittämään kestävyyttä! Postaa Instaan kuva lenkiltä tunnisteella #kaverinkanssalenkillä.

Liisa Ke. vie tammi-helmikuussa kolmena sunnuntaina seurakaverin lenkille - yhteislenkit ovat 19.1., 2.2. ja 16.2. klo 14.30, lähtö vanhan vesilaitoksen parkkipaikalta. Laita päivämäärät kalenteriin ja tule mukaan, tullaan tutuiksi ja vaihdetaan kuulumisia!

Hyvä kestävyyskunto auttaa arjessa ja ratsastuksessa. Voit lukea lisää ratsastuksen vaikutuksesta kestävyyskuntoon sekä hyvän kestävyyskunnon vaikutuksesta ratsastukseen lisää esim. aikuisliikunnansivuille linkitetystä ratsastuksen lajianalyysistä.

 

juoksuopisto 06 01 2020

 

 

Page 6 of 7

«StartPrev1234567NextEnd»

tahtiseura rgb 72dpi

       LIITY SEURAAN!

Tukijoitamme

Maatalousyhtymä Juntunen

Pahavaaran murske

tersm-logo-1 01 small 

enp logo455 transparentKH Oikarisen LOGO transparent

Copyright © 2022 Kajaanin Ratsastusseura Ry. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.